27 April 2010

Wanita Ahli Syurga dan Wanita Ahli Neraka




Al Quran mencatat tentang dua wanita ; wanita ahli syurga dan wanita ahli neraka . Firman Allah SWT :
Allah membuat isteri Nabi Nuh dan isteri Luth perumpamaan bagi orang orang kafir. Keduanya berada di bawah pengawasan dua orang hamba yang saleh di antara hamba hamba Kami, lalu kedua isteri itu berkhianat kepada kedua suaminya. maka kedua suaminya itu tidak dapat membantu mereka sedikitpun dari ( siksa ) Allah dan dikatakan kepadanya " Masuklah ke neraka bersama orang orang yang masuk ( neraka ) ".
Dan Allah membuat isteri Firaun perumpamaan bagi orang orang yang beriman, ketika ia berkata , " Ya Tuhanku, bangunlah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam syurga dan selamatkanlah aku dari Firaun dan perbutannya dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim. ( at Tahrim 10 -11 )

Apabila kita membaca ayat ayat tentang wanita maka kita selalu hanya menyenaraikan ciri ciri wanita ahli syurga dan ciri ciri wanita ahli neraka. Padahal ayat ini lebih menekankan tentang wanita yang tidak arif meletakkan dirinya ke posisi yang lebih baik dan mulia. Kedua isteri Nabi Nuh dan Nabi Luth melambangkan wanita yang tidak taat kepada kepemimpinan suaminya sedangkan isteri Firaun melambangkan wanita beriman yang bertawakkal kepada Allah kerana dia masih berstatus isteri kepada suami yang mentuhankan dirinya. Dari dua perumpamaan di atas Nabi Nuh dan Luth tidak dapat memberi pertolongan kepada isteri isterinya apabila didatangkan azab dari Allah SWT sedangkan isteri Firaun yang beriman diselamatkan kehidupannya malah Allah SWT mengazab Firaun, raja dan pemipin yang angkuh dan sombong.

Dalam kehidupan kita hari ini, kita bukan tidak ketemu dengan wanita wanita seumpama di atas. Ada wanita yang dipasangkan kepadanya lelaki yang baik baik tetapi wanita yang tidak taat selalu merasa tidak dapat menyesuaikan diri dengan pasangannya lalu selalu menyebut nyebut kekurangan kekurangan yang nampak pada pasangannya padahal Allah SWT dan Rasul mengajar agar suami dan isteri selalu dapat melihat kebaikan kebaikan dari kekurangan kekurangan yang nampak dan yang menyakitkan hati. Firman Allah SWT :

Dan bergaullah dengan mereka secara patut. Kemudian bila kamu tidak menyukai mereka ( maka bersabarlah ) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu , padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak. An Nisa 19

Sabda Nabi saw :

Janganlah seorang lelaki mukmin membenci seorang wanita mukminah jika ada membenci salah satu sifatnya tentu ia ada senang dengan sifatnya yang lain.

Ada wanita yang mengharungi kehidupan yang terasa pahit bersama pasangannya tetapi kerana dia selalu sabar dan reda lalu Allah SWT karuniakan untuknya anak anak yang amat hurmat dan sayang padanya. Anugerah anak anak yang sholeh dan sholehah bukan sahaja hadiah terbaik di dunia tetapi juga seruan dan panggilan yang mengajaknya menghuni syurga yang kekal abadi.

Banyak wanita hari ini pandai mengurusi hidupnya kerana banyak dari kita ada segulung ijazah untuk memperoleh pekerjaan dan membiayai hidup sendiri tetapi kita selalu lupa bahwa dengan keangkuhan itu kita sebenarnya menghadapi cabaran dan dugaan yang lebih besar . Pepatah mengatakan berat sama dipikul, ringan sama dijinjing adalah kehidupan yang mengajar kita selalu belajar bertolak ansur , bertimbang rasa dan mau saling memahami antara satu dengan lain. Malah bagi seorang wanita berada dalam kepemimpinan adalah lebih mulia dan selamat daripada bergelar " janda " / " ibu tunggal ".

Lebih dari itu, menjadi seorang isteri dan ibu adalah kunci bagi seorang wanita ke syurga. Maka sebagai wanita yang masih dan terus mau mengharungi hidup dengan pasangannya wajarlah mengintrospeksi dirinya bukan semata melihat senarai kerja dan ciri ciri amalan sholehah tetapi yang paling utama mengekalkan sifat taat dan patuh kepada kepemimpinan. Ini disebabkan aqidah awal dan utama yang diajarkan kepada Rasulullah saw adalah shahadataiin ( dua kalimah shahadah ) yang bukan saja ucapan lisan tetapi secara af 'al dan aplikasinya adalah mau berada di bawah kepemimpinan syariat dan sunnah Rasulullah saw.

Hidup adalah pelajaran dan pendidikan. Kalau kita hanya mau berlari sukar ketemu garisan untuk berhenti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan