24 April 2010

Fitnah Oh Fitnah

Lumrah dalam hidup, akan ada berbagai dugaan. Cerita yang tak benar, dikata benar...itulah FITNAH.Aku pernah melalui cerita difitnah dahulu.Memang perit untuk diterima.Bayangkan perkara yang aku tak buat, dituduh sebegitu.Memang la kalau ikut rasa hati ini, menangis sepuas yang boleh.Tapi bila difikirkan, tak ada gunanya...aku beranikan diri untuk menghadapinya kerana aku berada di pihak yang benar.Aku yakin pada yang SATU, iaitu ALLAH sentiasa bersama orang-orang yang sabar. Sebagaimana yang tercatit di dalam Al-Quran:

Fitnah dilarang Allah swt, sebagaimana firman-Nya dalam QS al-Baqarah (2): 191, "… dan fitnah itu lebih besar bahayanya dari pembunuhan … ."

Kenapa lebih kejam dari pembunuhan? Sebab, fitnah sama dengan melakukan character assassination atau pembunuhan karakter seseorang.
Dalam menghadapi fitnah kesabaran dan kesedaran yang tinggi amat perlu kerana fitnah boleh terjadi kepada sesiapa pun, tanpa memandang status dan kedudukan sosial.

QS al-Nuµr (24), "Sesungguhnya, orang-orang yang membawa berita bohong itu adalah dari golongan kamu juga. Janganlah kamu kira bahwa berita bohong itu buruk bagi kamu, bahkan ia adalah baik bagi kamu." Wallahu ‘alam bissawab.



...apa yang boleh aku lakukan, hanyalah berdoa semoga pembawa fitnah itu menyedari apa yang dilakukannya itu adalah satu dosa besar....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan