17 Ogos 2010

Murtad

Kemurtadan dalam Islam didefinisikan oleh kaum Muslimin sebagai keadaan yang memperlihatkan ketidaksetiaan terhadap Islam oleh tiap Muslim yang telah sebelumnya berserah pada teologi Islam. Termasuk dalam hal ini ialah tindakan meninggalkan Islam dan sejumlah tindakan pemfitnahan terhadap Islam. Konsep inilah yang memdedakan murtad dengan sistem keagamaan lain.

Hal ini disebabkan kerana Islam juga merupakan institusi yang tidak memisahkan urusannya dengan urusan politik. Pada masa awal penyebarannya di Madinah, orang yang murtad dianggap sebagai membelot kepada institusi politik lain (dalam hal ini orang-orang Makkah), kerana antara dua negara tersebut sedang berada dalam situasi peperangan dan orang yang bergabung dalam Islam sendiri diikat dengan sumpah atau bai'ah.

Di masa khalifah Islam, murtad dianggap sebagai pengkhianatan, dan kerana itu diperlakukan sebagai pelanggaran hukum yang dikenakan hukuman mati. Hukuman mati dilaksanakan di bawah bidang kuasa khalifah apabila setelah tiga hari seseorang itu diminta kembali pada Islam gagal. Walau bagaimanapun, cendekiawan moden mengeluarkan pendapat mereka sendiri dalam kes tertentu, bahawa kini tiada bidang kuasa pusat yang sanggup memperkenalkan dan membawa acara kerja rasmi terhadap orang murtad yang menolak atau berbicara dengan tegas menentang Islam disebabkan tiada lagi khalifah Islam. Tokoh kontemporari paling menonjol yang dikutuk sebagai murtad oleh cendekiawan individu hari ini kemungkinan ialah Salman Rushdie.




[sunting] Hukuman kepada si pemurtad
Ajaran Islam adalah ajaran yang sentiasa tegas, berhati-hati dalam menentukan sesuatu hukum atau undang-undang kepada semua penganutnya. Hal ini bertujuan untuk memastikan agama suci ini tidak dipermain, diperkotak-katik dan dipolitikkan dengan sesuka hati oleh anasir-anasir jahat yang mahu menghancurkan Islam. Justeru Allah SWT (Tuhan Maha Esa) telah menetapkan sesiapa sahaja di kalangan manusia yang murtad (keluar/berpaling dari ajaran Islam yang sebenar) perlulah dijatuhkan hukuman yang setimpal dengan perbuatan mereka. Hukuman setimpal yang telah ditetapkan oleh Allah adalah hukuman mati.

Dalam melaksanakan hukuman mati kepada pesalah murtad bukanlah suatu hal yang boleh dilaksanakan dengan membuta-tuli, segera dan tergesa-gesa kerana setiap hukuman yang diarahkan oleh Allah mempunyai garis panduan, hikmah dan rukhsahnya (keringanan) yang tersendiri yang perlu dipatuhi dengan pemikiran yang waras dan hati yang tenang dan bertanggungjawab.

Justeru setiap pesalah murtad mestilah dihakimi berlandaskan hukuman yang dipersetujui bersama, diadili dengan sedalam-dalamnya disamping tidak mengabaikan tuntutan syariah Islamiah.

Manifestasi perlaksanaan hukuman mati keatas pesalah murtad terjadi apabila wujudnya suatu keadaan apabila si murtad tadi telah dengan hati terbuka melafazkan/berikrar keluar dari ajaran Islam yang sebenar. Dari situ si pemurtad hendaklah ditenangkan dengan baik oleh umat Islam yang berkebolehan dan yang terdekat dengannya. Sahabat Islam hendaklah memberi penerangan dan mendalami masalah tentang apa yang berlaku kepada si pemurtad sebenarnya, sahabat Islam perlulah mengahalusi setiap maklumat yang diberikan dan cuba menyelesaikan masalah dengan tenang dan penuh berhikmah. Sahabat Islam perlu sentiasa berkecendorongan untuk berfikir secara kreatif dan kritis bagi menyedarkan sahabat yang murtad itu tadi. Sahabat perlu menyemaikan sifat kasih sayang dalam menasihati si pemurtad itu supaya bersabar dan kembali ke pangkal jalan (kembali ke landasan Islam yang sebenar) dan sentiasa berfikiran waras dan matang. Sahabat Islam perlu memberi penerangan yang sedalam mungkin tentang hukuman terhadap orang yang berpaling daripada ajaran Islam dan memberi khabar gembira kepada orang yang kekal mengamalkan syariah dan hukum Islam.

Jika si pemurtad masih berdegil setelah diberi kaunseling, pedoman dan perhatian yang sewajarnya, si pemurtad tadi perlu ditempatkan ke pusat jagaan aqidah untuk diberi bimbingan Islam dan iman secara berterusan dan sistematik secara meyeluruh, hikmah dan bertanggungjawab. Bimbingan perlu memakan masa yang agak lama sehingga si pemurtad kembali menerima Islam dan imannya sedia, kuat dan kental dalam menangkis kejahatan yang boleh merosakkan iman dan Islam. Jika si murtad telah kembali kepada Islam, bantuan ekonomi dan sahsiah diri perlu terus ditingkatkan dan dikekalkan sepanjang waktu untuk selama-lamanya oleh pemerintah dan seluruh umat Islam.

Jika si pemrtad terus berdegil walaupun bimbingan, sokongan dan pelabagai usaha murni untuk menyelamatkan imannya telah dilakukan dengan gigih, berilmu, bertanggungjawab dan berterusan. Si pemurtad perlu dihadapkan di mahkamah syariah dan keadilan Islam untuk dihakimi dengan sewajarnya mengikut lunas undang-undang dan perlembagaan negara dan tempatan. hukuman perlu dijatuhkan dengan berhati-hati dan hikmah serta tidak melebih-lebih. Hukuman hanya boleh dijatuhkan oleh mereka yang diberi kuasa untuk menjatuhkan hukuman seperti Hakim, Sultan ataupun pemerintah tempatan. Hukuman yang baik dan setimpal pada masa ini untuk si pemurtad yang masih belum sedar akan kesalahannya dan tidak mahu kembali ke pangkal jalan yankni ajaran Islam yang sebenar adalah seperti hukuman khidmat masyarakat, denda, sebat, buang negeri ataupun penjara untuk sesuatu masa tertentu sehinggalah kepada suatu masa yang difikirkan sesuai dan menepati undang-undang.

Jika si pemurtad masih berdegil setelah sesi kaunseling menyeluruh daiberikan dan hukuman awal diberikan, si pemurtad hendaklah memberi laporan tunjuk sebab mengapa dia menolak untuk kembali kepada Islam, laporan hendaklah jelas, lengkap dan mempunyai dalil keterangan yang sahih dan benar. Jika dia gagal mengemukan laporan seperti yang diminta, masa bertenang harus diberikan lagi untuk melangsaikan sebab-sebab asas dan utama dalam masalah murtad yang sedang pemurtad alami. Dalam waktu ini, kaedah terapi kaunseling yang lebih efisyen dan menyeluruh perlu dititik beratkan meliputi seluruh tatacara, gaya hidup dari setiap aspek kehidupan sehari-harian si pemurtad perlu dipantau dan diperelok dan diperkemaskan mengikut lunas kehidupan manuasia dan Islam.

Jika masih gagal lagi mentarbiah pemurtad setelah pelbagai usaha dan tindakan diambil, hukuman terakhir iaitu hukuman mati perlu dilaksanakan sebagai jalan terakhir dan bagi memenuhi kehendak Allah. Lihatlah betapa hebatnya Allah dan Islam dalam menghukumi seseorang itu yang melakukan dosa dan kesalahan, setiap hukuman ada sebab-musabab yang tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak serta dijalankan dengan amanah, tertib bertanggungjawab dan yang paling penting adalah setimpal. Setiap hukuman dijalankan menurut Islam bukan bertujuan hukuman yang sebenarnya tetapi lebih kepada pendidikan dan pengajaran yang mahukan setiap manusia kembali kepada Allah dan keseimbangan yang telah Ia tetapkan. Semoga kita memperoleh berkat. InsyaAllah, Ameen.

Syirik

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah.

Menyekutukan Allah jelas dianggap syirik apatah lagi perbuatan mengaku diri sebagai tuhan. Lebih mengundang bahaya apabila golongan ini ada di dalam masyarakat sama ada diketuai orang Islam atau bukan Islam.

Firman Allah yang bermaksud: “Bahawasanya, sesiapa yang mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain, maka sesungguhnya Allah haramkan kepadanya syurga dan tempat kembalinya ialah ke neraka.” – (Surah al-Ma’idah, ayat 72)

Firman-Nya lagi yang bermaksud: “Bahawa sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa seseorang yang syirik kepadanya dan Allah akan mengampunkan kepada sesiapa yang Dia kehendaki iaitu selain dari dosa syirik. Barang siapa yang mempersekutukan Allah, maka sungguh ia telah berbuat dosa yang besar.” – (Surah an-Nisa’, ayat 48)

Dalam surah yang sama, ayat 116, Allah mengulangi kembali dosa besar syirik melalui firman-Nya yang bermaksud: “Bahawa sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa seseorang yang syirik kepadanya dan Allah akan mengampunkan kepada sesiapa yang Dia kehendaki iaitu selain dari dosa syirik. Barang siapa yang mempersekutukan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya.”

Dalam surah Luqman, Allah berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya syirik itu adalah satu kezaliman yang amat besar.” – (Surah Luqman, ayat 13)

Penegasan bahaya syirik tidak terhenti setakat itu saja, malah ditegaskan lagi melalui sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Tidakkah pernah aku nyatakan kepada kamu mengenai dosa yang paling besar? Baginda mengulanginya sebanyak tiga kali. Sahabat menjawab: Sudah tentu wahai Rasulullah. Sabda baginda: Syirik kepada Allah dan menderhaka kepada kedua ibu bapa. Ketika itu Baginda bersandar dan kemudian baginda duduk. Sabda Baginda lagi: Perkataan yang palsu dan penyaksian yang palsu.”

Seorang sahabat bernama Abdullah bertanya kepada Rasulullah SAW: “Apakah dosa yang paling besar di sisi Allah? Jawab Baginda: “Engkau menjadi suatu yang lain sekutu bagi Allah sedangkan Dialah yang menjadikan kamu. Aku (Abdullah) berkata: Sesungguhnya ini suatu yang berat. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi dosa yang besar? Baginda menjawab: “Engkau membunuh anak kamu sendiri kerana takut fakir. Aku bertanya, kemudian apa lagi? Baginda menjawab: “Engkau berzina dengan isteri jiranmu sendiri.” – (Hadis riwayat Muslim)

Daripada Anas menyebut bahawa Rasulullah SAW bersabda mengenai dosa besar iaitu mensyirikkan Allah, menderhaka kedua ibu bapa, membunuh nyawa dan memberi penyaksian palsu. – (Hadis riwayat Muslim)

Hadis lain, daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW telah menasihatkan sahabat dan orang Islam supaya menjauhi tujuh perkara yang membinasakan hidup seseorang iaitu mensyirikkan Allah, melakukan perbuatan sihir, membunuh nyawa yang diharamkan oleh Allah kecuali dengan jalan yang benar, memakan harta anak yatim, memakan riba, lari daripada medan peperangan dan menuduh perempuan Mukmin suci melakukan zina. – (Hadis riwayat Muslim)

Jenis syirik
Syirik dibahagikan kepada dua iaitu syirik khafi (tersembunyi) dan syirik jali (terang dan nyata).

Syirik jali ialah syirik yang terang, nyata dan besar yang boleh menyebabkan seseorang itu dianggap jatuh ke tahap kufur. Syirik ini boleh berlaku melalui salah satu daripada tiga keadaan iaitu:

1.Menerusi i’tiqad seperti meragui atau menafikan kewujudan Allah. Justeru, mana-mana fahaman yang meragui dan menafikan kewujudan Allah seperti fahaman komunis dan ateis adalah jelas syirik.
2.Menerusi perbuatan atau amalan tertentu seperti menyembah patung, berhala, batu, pokok, matahari, bulan bintang atau objek tertentu. Perbuatan memuja nasib dan meminta nombor ekor di kubur tertentu atas dakwaan kubur itu keramat juga adalah unsur syirik. Bahkan ulama menjelaskan perbuatan terlalu memuja dan mendewakan orang atau pemimpin tertentu juga adalah perbuatan syirik.
3.Menerusi lidah atau perkataan seperti menghalalkan perkara haram dan mengaku keluar daripada agama Islam. Termasuk dalam kategori ini ialah perkataan yang boleh menyebabkan terbatal syahadah seseorang Muslim.
Syirik khafi ialah syirik yang kecil dan tersembunyi yang menyebabkan hilang atau luputnya pahala seseorang. Syirik itu banyak berkaitan dengan perbuatan riak di dalam beramal atau melakukan sesuatu perkara.

Perkara itu jelas disebut dalam al-Quran melalui firman Allah yang bermaksud: “Barang siapa yang berharap untuk bertemu dengan Allah (di hari akhirat kelak), maka hendaklah dia melakukan amal salih dan janganlah dia mempersekutukan Allah dengan sesuatu di dalam ibadatnya.” – (Surah al-Kahfi, ayat 110)

Maksud syirik di dalam beramal seperti dalam ayat itu ialah menunjuk-nunjuk ketika beramal atau riak di dalam beramal.

Rasulullah SAW dalam sabdanya pernah menasihatkan sahabat supaya berhati-hati dan menjauhi syirik kecil, lantas ditanya oleh sahabat apakah yang dimaksudkan dengan syirik kecil itu. Maka Rasulullah menjawab, syirik kecil yang dimaksudkan ialah riak dalam beramal.

Allah menjelaskan bahaya syirik khafi dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan sesungguhnya telah diwahyukan kepadamu dan kepada nabi-nabi terdahulu sebelummu, jika kamu mempersekutukan Tuhan, nescaya akan terhapuslah segala amalanmu dan tentulah kamu termasuk di kalangan orang yang rugi.” – (Surah az-Zumar, ayat 65)

Firman Allah lagi yang bermaksud: “Barang siapa yang mempersekutukan sesuatu dengan Allah (tidak ikhlas kepada-Nya dalam beramal), maka adalah dia seolah-olah telah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.” – (Surah al-Hajj, ayat 31)

Melihat kepada situasi hari ini, ternyata amalan mensyirikkan Allah sama ada syirik jali atau khafi berlaku secara sedar atau tidak. Walaupun daripada kalangan orang Islam tidak menyembah berhala, tetapi mereka terdedah kepada perbuatan syirik.

Kepercayaan kepada tempat keramat, keyakinan secara membuta tuli terhadap bomoh atau dukun, penggunaan tangkal dan azimat, menyembah kemewahan dunia dan material, keyakinan rezeki seperti gaji dan upah datang daripada manusia dan bermacam lagi adalah antara amalan yang menjurus kepada syirik.

Gejala syirik khafi tidak kurang hebatnya dengan berleluasanya gejala riak, beramal untuk manusia, perasaan dengki, mengharap reda manusia, bermuka-muka, tidak ikhlas, menandakan amalan syirik memang menguasai hidup umat Islam kini.

Langkah mesti dilakukan bagi mengelakkan ia daripada terus membarah di dalam hidup manusia. Langkah seperti penerangan mengenai bahaya syirik menerusi seminar, ceramah, bengkel dan seumpamanya. Anggota masyarakat mesti didedahkan dengan bahaya syirik supaya mereka dapat membezakan apakah pekerjaan dan perkataan mereka selama ini mengandungi unsur syirik atau sebaliknya.